Lag om evangelisk-lutherska kyrkans pensionsfond

Se ändringsförslag RP 65/2023.

I enlighet med riksdagens beslut föreskrivs:

Allmänt

Tillämpningsområde

Denna lag innehåller bestämmelser om evangelisk-lutherska kyrkans pensionsfond. Kyrkans pensionsfond är en offentligrättslig juridisk person som har Helsingfors som hemort.

Ansvar för finansieringen och verkställigheten av kyrkans pensionsskydd

Kyrkans pensionsfond är pensionsanstalt för kyrkan och svarar för finansieringen av pensionsskyddet för evangelisk-lutherska kyrkans personal.

Keva sköter i enlighet med pensionslagen för den offentliga sektorn (81/2016) verkställigheten av pensionsskyddet för evangelisk-lutherska kyrkans personal och åtgärder för att minska personalens risk för arbetsoförmåga samt övriga uppgifter som anges i den lagen.

Tillsyn

Kyrkomötet utövar den allmänna tillsynen över kyrkans pensionsfond. Kyrkomötet utser för sin mandatperiod en revisionssammanslutning för granskning av fondens förvaltning och ekonomi. Revisionssammanslutningen ska utse en CGR-revisor som huvudansvarig revisor. På revisionen tillämpas revisionslagen (1141/2015).

Finansinspektionen utövar tillsyn över planeringen av kyrkans pensionsfonds finansieringsverksamhet och över placeringen av fondens tillgångar. På Finansinspektionens rätt att få uppgifter och att granska tillämpas 18 och 24 § i lagen om Finansinspektionen (878/2008). Finansinspektionen ska årligen lämna kyrkostyrelsen en berättelse om tillsynen.

Förvaltning

Förvaltningen av kyrkans pensionsfond

Kyrkomötet godkänner budgeten för kyrkans pensionsfond samt fastställer fondens bokslut och beslutar om beviljande av ansvarsfrihet för styrelsen och andra redovisningsskyldiga.

Kyrkostyrelsen utgör styrelse för kyrkans pensionsfond. Kyrkostyrelsen ska årligen lämna kyrkomötet en berättelse om skötseln av kyrkans pensionsfond.

För placeringsverksamhet som gäller tillgångarna i kyrkans pensionsfond svarar kyrkostyrelsen och den direktion för kyrkans pensionsfond som kyrkostyrelsen har tillsatt för sin mandatperiod. Direktionens mandatperiod fortsätter dock tills nästa direktion är vald.

Skötseln av kyrkans pensionsfonds ekonomi

På skötseln av kyrkans pensionsfonds ekonomi tillämpas vad som i kyrkolagen (652/2023) föreskrivs om skötseln av kyrkans centralfonds ekonomi. Kyrkostyrelsen antar för kyrkans pensionsfond en ekonomistadga där det bestäms närmare om upprättande av budget, placeringsverksamhet och betalningar, bokföring och bokslut samt revision och intern kontroll.

Direktionen för kyrkans pensionsfond

Direktionen för kyrkans pensionsfond består av en ordförande och minst fyra och högst åtta övriga medlemmar. Varje medlem har en personlig ersättare. Direktionsmedlemmarna ska vara medlemmar i kyrkan och ha insikter i placeringsverksamhet. Av medlemmarna ska en tredjedel utnämnas bland personer som föreslagits av kyrkans mest betydelsefulla personalorganisationer.

Direktionen för kyrkans pensionsfond ska

1) besluta om de placeringsformer som ska användas i placeringsverksamheten och om de principer som ska tillämpas på dem,

2) besluta hur placeringarna ska fördelas mellan olika placeringsformer och om avkastningsmålen för dem,

3) besluta om de principer som ska iakttas i riskhanteringen för placeringarna,

4) årligen godkänna en plan för placeringen av tillgångarna i kyrkans pensionsfond,

5) besluta om egendomsförvaltarna och om de avtal som upprättas med dem,

6) besluta om de enskilda placeringar som anges i instruktionen för direktionen och som direktionen ska förvalta,

7) årligen upprätta kyrkans pensionsfonds verksamhetsberättelse och bokslut,

8) utöva tillsyn över placeringsverksamheten som helhet,

9) besluta om andra än i 1–8 punkten avsedda principiella eller annars viktiga frågor i anslutning till placeringsverksamheten.

Kyrkostyrelsen ska anta en instruktion för direktionen. Kyrkostyrelsen kan till direktionen överföra även andra uppgifter som omfattas av kyrkostyrelsens behörighet och som har anknytning till placeringen av pensionsmedlen.

Direktionen är beslutsför när mer än hälften av medlemmarna är närvarande.

Elektroniskt sammanträde

Beslut i ärenden som hör till direktionen kan fattas vid ett ordinarie sammanträde eller vid ett sammanträde i en elektronisk miljö (elektroniskt sammanträde).

Vid ett elektroniskt sammanträde krävs det att de som konstateras vara närvarande står i bild- och ljudförbindelse med varandra på lika villkor.

Vid elektroniska sammanträden ska det sörjas för informationssäkerheten och för att utomstående inte har tillgång till sekretessbelagda uppgifter.

Personalen vid kyrkans pensionsfond

Direktör för kyrkans pensionsfond är direktören för kyrkostyrelsens ekonomiavdelning. Kyrkans pensionsfond kan även ha annan personal i tjänsteförhållande och arbetsavtalsförhållande. På tjänsteinnehavarna tillämpas lagen om tjänsteinnehavare i evangelisk-lutherska kyrkan (653/2023).

Principer för ägarstyrning

Direktionen för kyrkans pensionsfond ska fastställa principer för hur fondens rättigheter som grundar sig på innehav i andra sammanslutningar ska utövas (principer för ägarstyrning). I principerna för ägarstyrning ska också fondens direktörs och de anställdas ledamotskap i andra sammanslutningars eller stiftelsers förvaltningsorgan bedömas med beaktande av fondens intressen.

Principerna för ägarstyrning ska när det gäller sådana i 1 mom. avsedda målsammanslutningar vars aktier är föremål för handel på en reglerad marknad inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet innehålla en allmän redogörelse för

1) ägarstyrningens samband med placeringsstrategin,

2) förfarandena för uppföljning av målsammanslutningarnas verksamhet i ärenden som är relevanta för placeringsstrategin,

3) förfarandena för utövande av rösträtt och andra aktierelaterade rättigheter i målsammanslutningarna,

4) hur kyrkans pensionsfond för en dialog med målsammanslutningarna och med deras övriga aktieägare och intressentgrupper.

Kyrkans pensionsfond ska offentliggöra principerna för ägarstyrning kostnadsfritt på sin webbplats.

Kyrkans pensionsfond ska på sin webbplats kostnadsfritt offentliggöra de uppgifter som avses i 2 mom. och i fråga om dem en årlig rapport om genomförandet av principerna för ägarstyrning. Om fonden dock helt eller delvis underlåter att i principerna för ägarstyrning redogöra för de uppgifter som avses i 2 mom. eller att offentliggöra dessa uppgifter eller en rapport om genomförandet av principerna för ägarstyrning, ska fonden offentliggöra en utredning om orsaken till underlåtelsen.

Förteckning över förtroendeuppdrag

Kyrkans pensionsfond ska föra en uppdaterad offentlig förteckning av vilken det framgår uppgifter om ledamotskap för medlemmar i direktionen för kyrkans pensionsfond och för fondens direktör i styrelser, förvaltningsråd och motsvarande organ i andra ekonomiskt eller samhälleligt betydelsefulla sammanslutningar och stiftelser, med undantag för ledamotskap i bostadsaktiebolags styrelser.

Om en anställd vid kyrkans pensionsfond har möjlighet att påverka beslut om placering av fondens tillgångar, ska uppgifter om sådana ledamotskap i styrelser, förvaltningsråd och motsvarande organ i andra sammanslutningar och stiftelser som har samband med den anställdas arbetsuppgifter, med undantag för ledamotskap i bostadsaktiebolags styrelser, även föras in i den förteckning som avses i 1 mom.

Handlingsprinciper som gäller intressekonflikter

Kyrkans pensionsfond ska ha av direktionen för kyrkans pensionsfond godkända skriftliga handlingsprinciper för de förfaranden som ska iakttas vid identifiering och förebyggande av intressekonflikter.

Transaktioner med personer som hör till ledningen eller till ledningens närmaste krets

Beslut om betydande transaktioner som gäller kyrkans pensionsfond ska fattas av direktionen för kyrkans pensionsfond, om den andra parten i transaktionen är

1) en medlem i kyrkostyrelsen eller i direktionen för kyrkans pensionsfond, fondens direktör, revisor eller revisorssuppleant, eller en sådan anställd hos en revisionssammanslutning som har huvudansvar för revisionen av fonden,

2) någon annan än en i 1 punkten avsedd person som är anställd hos kyrkans pensionsfond,

3) äkta make till en person som avses i 1 eller 2 punkten, en i de punkterna avsedd persons partner i ett parförhållande enligt lagen om registrerat partnerskap (950/2001), en omyndig vars intressebevakare en person som avses i de punkterna är eller den som är sambo med en person som avses i de punkterna och har bott i samma hushåll som personen i minst ett års tid.

Kyrkans pensionsfond ska föra en uppdaterad offentlig förteckning över de transaktioner som avses i 1 mom. samt över transaktionsparterna och de centrala transaktionsvillkoren. Förteckningen ska föras på ett tillförlitligt sätt. De uppgifter som förts in i förteckningen ska bevaras i fem år efter införandet. Fysiska personers personbeteckning och adress samt namnet på de personer som avses i 1 mom. 3 punkten är dock inte offentliga.

Vad som föreskrivs i 1 och 2 mom. ska även tillämpas på transaktioner mellan kyrkans pensionsfond och någon annan än en person som avses i 1 mom., om det är uppenbart att syftet med arrangemanget har varit att kringgå bestämmelserna i 1 och 2 mom.

Finansiering

Betalningar ur kyrkans pensionsfond

Ur kyrkans pensionsfond betalas pensioner, övriga utgifter för pensionsverksamheten och utgifter för förvaltningen av kyrkans pensionsfond.

Utgifterna för pensionsverksamheten inbegriper även tillsynsavgiften enligt lagen om Finansinspektionens tillsynsavgift (879/2008) och justitieförvaltningsavgiften enligt 16 § i lagen om besvärsnämnden för arbetspensionsärenden (677/2005) samt den verksamhetsbaserade serviceavgiften och pensionsanstaltens kostnadsandel enligt 5 § i lagen om Pensionsskyddscentralen (397/2006).

Avgifter till kyrkans pensionsfond

Kyrkomötet fastställer årligen följande avgifter till kyrkans pensionsfond i samband med att budgeten för pensionsfonden godkänns:

1) varje församling eller kyrklig samfällighet, domkapitlen och kyrkostyrelsen ska årligen betala kyrkans pensionsfond

a) en sådan avgift för betalning och fondering av pensioner och familjepensioner som bestäms i procent av den lön som under finansåret i fråga betalas till den personal som omfattas av pensionslagen för den offentliga sektorn (pensionsavgift), varvid också fri bostad inklusive värme hänförs till lönen,

b) invalidpensionernas självriskandelar, som bestäms enligt de grunder som kyrkomötet fastställer,

2) varje församling eller kyrklig samfällighet ska årligen betala högst åtta procent av kyrkoskatten vid den senast verkställda beskattningen för utökning av kyrkans pensionsfond.

Bestämmelser om pensionsavgifterna för kyrkans arbetstagare och skyldigheterna för kyrkliga arbetsgivare i anslutning till dem finns i lagen om pension för arbetstagare (395/2006) och pensionslagen för den offentliga sektorn.

Keva sköter uppgifter som gäller uttag av arbetsgivarens och arbetstagarens pensionsavgift i enlighet med lagen om Keva (66/2016). Kyrkliga arbetsgivare ska redovisa arbetsgivarens och arbetstagarens pensionsavgift till Keva på det sätt som Keva bestämmer. Keva redovisar avgifterna vidare till kyrkans pensionsfond.

Kyrkans pensionsfond ser till att de avgifter som avses i 1 mom. 2 punkten tas ut.

Betalning av pensionsavgift och pensionsavgiftens utsökbarhet

Pensionsavgiften ska betalas till kyrkans pensionsfond månatligen, om inte pensionsfonden har bestämt att avgiften ska betalas varannan månad.

Pensionsavgiften inklusive dröjsmålsränta är direkt utsökbar. Bestämmelser om indrivning av avgiften finns i lagen om verkställighet av skatter och avgifter (706/2007).

Preskription av pensionsavgiftsfordran

Keva ska bestämma att en avgift som baserar sig på denna lag ska betalas inom fem år från det att fordran uppkom. Fordran anses uppkomma på förfallodagen för en slutlig avgift enligt denna lag.

Återbetalningen av en avgift som betalats utan grund preskriberas fem år efter den dag då avgiften betalades, om inte preskriptionen har avbrutits innan dess. Om preskriptionen avbryts börjar en ny femårig preskriptionstid löpa. På avbrytande av preskription tillämpas 10 och 11 § i lagen om preskription av skulder (728/2003).

Grundbesvär

En part får anföra grundbesvär över en debitering, om parten anser att en debitering som Keva påfört en kyrklig arbetsgivare strider mot lag. Grundbesvär ska anföras skriftligen hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden inom två år från ingången av året efter det år under vilket fordran fastställdes eller debiterades.

Bestämmelser om grundbesvär vid utmätning finns dessutom i lagen om verkställighet av skatter och avgifter.

Riskhantering och insiderbestämmelser

Riskhantering

Kyrkans pensionsfond ska ha ett med beaktande av arten och omfattningen av dess verksamhet tillräckligt riskhanteringssystem som innefattar fortlöpande identifiering, uppföljning, övervakning och rapportering av de risker som pensionsfonden exponeras för och av den sammanlagda riskexponeringen.

Riskhanteringen ska omfatta följande delområden:

1) placeringar,

2) likviditet,

3) koncentrationsrisker,

4) operativa risker.

Kyrkans pensionsfond ska ordna riskhanteringen på ett sådant sätt att den är oberoende av risktagningsfunktionerna.

Insiderbestämmelser

En insider i kyrkans pensionsfond ska till det insiderregister som avses i 3 mom. anmäla uppgifter om sina placeringar som är föremål för handel (insideranmälan). Med insider i kyrkans pensionsfond avses

1) ordföranden och vice ordföranden för och medlemmarna i direktionen för kyrkans pensionsfond,

2) revisorer och sådana anställda hos en revisionssammanslutning som har huvudansvar för revisionen av kyrkans pensionsfond,

3) direktören för kyrkans pensionsfond och andra anställda hos fonden som har möjlighet att påverka beslut om placering av fondens tillgångar eller som på något annat sätt regelbundet får tillgång till insiderinformation om sådana aktier eller finansiella instrument.

Kyrkostyrelsen beslutar efter föredragning från direktionen för kyrkans pensionsfond

1) för vilka placeringar som är föremål för handel insideranmälan ska göras,

2) inom vilken tid från det att en person utsågs till ett uppdrag som avses i 1 mom. 1–3 punkten insideranmälan ska göras.

Kyrkans pensionsfond ska föra ett register över insideranmälningar (insiderregister), av vilket det för varje insider framgår de uppgifter som avses i 2 mom. 1 punkten.

Driften av insiderregistret ska organiseras på ett tillförlitligt sätt. De uppgifter som registrerats i registret ska bevaras i fem år efter registreringen. Var och en har rätt att mot ersättning av kostnaderna få utdrag ur och kopior av uppgifterna i registret. Fysiska personers personbeteckning och adress samt andra fysiska personers än insiderns namn är dock inte offentliga.

Tillsyn i fråga om insideranmälan och insiderregistret

Finansinspektionen utövar tillsyn över efterlevnaden av bestämmelserna om insideranmälan och om insiderregistret. På den tillsyn som gäller insideranmälan och insiderregistret tillämpas vad som i 3 § föreskrivs om tillsynen över kyrkans pensionsfond.

Särskilda bestämmelser

Sökande av ändring

Bestämmelser om sökande av ändring i ett beslut som har fattats med stöd av denna lag finns i kyrkolagen, om inte något annat följer av 17 §.

I pensionsärenden iakttas vad som i pensionslagen för den offentliga sektorn föreskrivs om sökande av ändring och undanröjande av ett lagakraftvunnet beslut.

Ikraftträdande

Denna lag träder i kraft den 1 juli 2023.

Genom denna lag upphävs lagen om finansiering av evangelisk-lutherska kyrkans pensionsskydd (68/2016).

RP 108/2022, FvUB 44/2022, RSv 334/2022